26.6.24
21.6.23
Saker
Hjelper norske kommuner med de «svært ressurskrevende»
Ecura tilbyr alt fra lokasjoner med heldøgnsplasser og hjemmetjenester, til veiledning til skoler og barnehager og har avtale med over 200 kommuner – fra Finnmark i nord til Rogaland i sør. Innfelt i bilde er Jonny Finstad, fag- og kvalitetsdirektør.

Ecura bistår norske kommuner med habiliteringstjenester l brukergrupper som har behov for tilbud og kompetanse som ikke kommunene har selv.  – Vårt bidrag er overfor de med sammensatte og krevende behov, bosatt i kommuner som ikke har kapasitet til å løse disse utfordringene selv, sier fag- og kvalitetsdirektør i Ecura, Jonny Finstad.

Personer med autisme, psykisk utviklingshemming eller psykiske lidelser, kan være en krevende gruppe for kommuner å levere et godt tilbud til. Mange av disse tjenestemottakerne krever et stort personalvolum, alt fra 1:1-bemanning til 6:1-bemanning, men det er også viktig med personale med riktig kompetanse. Når kommunene får problemer med å levere dette tilbudet selv, kan de sette ut oppdraget.

– Disse oppdragene omhandler ofte personer som har et krevende atferdsuttrykk. Vårt mål er å øke selvstendigheten, bedre ferdighetsnivået og at brukeren skal få en mindre uheldig atferdsuttrykk. Og vi lykkes veldig ofte, og jo tidligere vi kommer inn, jo større er sjansen for å lykkes. Å behandle slike utfordringer betyr ikke bare å stoppe dem, de må lære nye måter å uttrykke seg på, og det er lettere å gjøre før det får «satt seg», sier Jonny Finstad, som er fag- og kvalitetsdirektør i Ecura-konsernet.

Finstad, som har en master i atferdsvitenskap og bachelor i vernepleie, understreker at veldig mange kommuner langt på vei er selvforsynte, har god rekruttering, tydelige satsinger og store fagmiljø.

– Men vi ser også at mange kommuner trenger vår hjelp. Mitt inntrykk er at det er de minste og de største som har utfordringer.

Taper nesten aldri på kvalitet

Ecura bo- og habilitering har etablert seg som et sterkt fagmiljø i Norge  

– Internt kaller vi oss for «Norges habiliteringstjeneste», smiler Finstad.

– Ecura har høy kompetanse innen disse områdene, som vi har opparbeidet oss gjennom mange år. Samtidig går utviklingen i den offentlige habiliteringstjenesten fra en klinisk, ambulant virksomhet, til å bli en mer rådgivende instans.

Ecura tilbyr alt fra lokasjoner med heldøgnsplasser og hjemmetjenester, til veiledning til skoler, barnehager, barnevern og omsorgstjenesten i 180 kommuner – fra Finnmark i nord til Rogaland i sør.  

– Vi har høy kvalitet på tjenestene og taper nesten aldri på kvalitet. Hvis vi taper, er det på pris. På grunn av vår erfaring, kapasitet og søkelys på fag og kvalitet, ser vi at det sparer kommunene for penger på sikt, fordi vi klarer å effektivisere tjenestetilbudet, forklarer Finstad og utdyper:

– Dersom en tjenestemottaker har behov for 4:1-bemanning, men vi klarer å redusere det til 3:1-bemanning, betyr det en 25 prosents besparelse for kommunen.

En åpen bok

Finstad forteller at i de mest utfordrende sakene, ser de en tendens til at kommunen i anbudet vekter kvalitet over pris, gjerne 70/30.  

– Mange kommuner er proffe innkjøpere med god innsikt i kostnadene til denne typen tjenester. Vi leverer tjenester til konkurransedyktige priser og har en ansvarlig lønns- og personalpolitikk og det er et konkurransefortrinn i denne typen konkurranser.

Ecura driver også med kontinuerlig forbedringsarbeid.  

– Det viktig for oss å hele tiden ha dokumentasjon på det vi gjør. Vi skal være en åpen bok og hele tiden monitorere om bistandsbehovet endrer seg. Vi har statistikk på både de omsorgsmessige og emosjonelle behovene, men også de rent objektive. Det kan være så enkle ting som om tjenestemottakeren har behov for våken nattevakt, eller bare trenger en hvilende.

Finstad understreker også at det er strenge lovkrav som skal oppfylles for disse personene og viser spesielt til tvangsbegrensningslovens kapittel 9.  

– Der er det for eksempel et kompetansekrav på 50 prosent bachelorgrad. Det er mulig å søke dispensasjon, men vi ser at dette ofte medfører lavere kvalitet på tjenestene, stor gjennomtrekk av ansatte og mer tvang. Det er ingen tjent med.

Kvalitet – kvalitet – kvalitet

Finstad forteller om tre prinsipper for kvalitetsarbeidet i konsernet.  

– Behandlingsintegritet er avgjørende. Det skal være samsvar mellom planlagt og gjennomført tjenesteleveranse. Det vil si at vi måler om våre ansatte utfører oppgavene i henhold til prosedyrene. Dette er viktig fordi denne brukergruppen ikke kan evaluere behandlingen selv.

Det andre er kontraktsintegritet.  

– Vi måler om de tjenestene som kommunen bestiller, er de som faktisk blir levert, enten det er veiledning, våken nattevakt, kompetansetiltak eller 1:1-bemanning. Vi dokumenterer alt vi gjør og har infrastrukturen som gjør at vi kan se dette. Mange kommuner blir fascinert av dette, forteller Finstad.

Den tredje, og kanskje viktigste faktoren, og den som legger grunnlag for hele virksomheten til Ecura, er de ansatte.

– Vi kaller det systemintegritet, som innebærer om Ecura evner å holde det de lover overfor personalet, om onboarding, karriere- eller kompetanseløft. Uten fornøyde ansatte, ingen Ecura. Vi skårer høyt på arbeidsmiljøundersøkelser.  

Velferdsmiksen

Jonny Finstad er tydelig på at Ecura er et supplement, ikke en erstatning for det kommunale tilbudet til denne brukergruppen.  

– Kommunene skal gi et tilbud til alle, uansett. Det er ikke for den store andelen av dem som mottar kommunale tjenester vi eksisterer. Ecuras bidrag er overfor de særlig ressurskrevende, de med sammensatte og krevende behov, bosatt i kommuner som ikke har kapasitet til å løse disse utfordringene selv, sier Finstad og avslutter:

– Det er denne gruppen vi ønsker å jobbe med og det er denne gruppen våre ansatte har en særlig interesse for. Det handler også om mengdetrening. Vi møter 200 brukere i året, en kommune kanskje 2. Det at vi øver hele tiden gjør jo også at blir gode på det vi gjør, oppsummerer han.

Fakta om Ecura-konsernet

  • Ecura har totalt 3500 ansatte og driver virksomhet innen fire områder:
  • Bo- og habilitering: Heldøgnstjenester, korttidstilbud og avlastningstjenester
  • Hjemmetjenester: hjemmesykepleie, stasjonær hjemmesykepleie og praktisk bistand
  • BPA: – brukerstyrt personlig assistent, som gir praktisk bistand
  • Helsebemanning: Vikartjenester, leger, spesialsykepleiere, sykepleiere, fysioterapeuter, helsefagarbeidere og helsesekretærer  
Stortingsvalget 2025
Dette mener partiene om Velferdsmiks
Hva svarer partiene?