Lillehammer Idrettsbarnehage, som er en del av barnehagekjeden Læringsverkstedet, er en av Lillehammers mest populære barnehager. Styrer, Maria Jordskogen, tror grunnen til det er barnehagens fokus på faglig og pedagogisk tyngde.
Noen meter unna OL-anlegget på Lillehammer, finner du Lillehammer Idrettsbarnehage. Barnehagen har seksavdelinger, 86 barnehagebarn og 22 ansatte. Barnehagen er en av Lillehammers mest populære barnehager og arbeidsplasser, ifølge styrer Maria Jordskogen.
– Vi er en ettertraktet barnehage, vi har søkerlister. Nå ligger jo også barnehagen i den bydelen av Lillehammer som har færrest småbarn, likevel fyller vi opp med barn fra alle bydelene i Lillehammer, sier Maria Jordskogen, styrer i Lillehammer Idrettsbarnehage.
– Det er jo syv barneskoler på Lillehammer, og vi har levert førsteklassinger til alle skolene. Noen år leverer vi til nesten alle skolene samtidig. Dette er mulig fordi foreldrene har et valg om å kunne sende barna sine hit, legger Jordskogen til.
Barnehagen har som mål at alle barn skal oppleve bevegelsesglede og matglede hver dag, og pedagogisk idrett er deres gjennomgående metode i hverdagspraksisen.
Jordskogen tror at grunnen til at så mange foreldre søker seg til barnehagen hennes er fordi barnehagen har et sterkt fokus på det faglige og å skape en kultur som gjør det godt for barna og de ansatte.
– Jeg er veldig opptatt av personalet mitt og hvordan de er. Kjeftekultur, det skal vi ikke ha, det er ingen som blir bedre av å bli kjeftet på. Vi skal ha en kultur der vi kan være tydelige med barna. Vi skal være tydelige, og klare å sette grenser for barna. Grenser er trygghet, for da vet barna hvor de har deg.
Jordskogen og de ansatte i Lillehammer Idrettsbarnehage sier de er svært bevisste på å alltid sette seg tydelige pedagogiske mål. Barnehagen fokuserer blant annet på å fremme sosiale relasjoner.
– Det som er fint med å være en del av en kjede, er at de tar unna en del av oppgavene. Da kan styrere konsentrere seg om fag og det som skjer i barnehagen. Vi må jo jobbe for at det er kvalitet i barnehagen, det gjør vi med å sette krav om høy faglig og pedagogisk kompetanse. Det sitter ikke i veggene, det sitter i folka, avslutter Jordskogen.